måndagen den 10:e september 2012

Oslagbart oväntad och häftig läsupplevelse

För några år sen var jag med om fantastisk läsupplevelse med anledning av Marika Kings bok Supernova

Boken hade jag hittat slumpmässigt på biblan och jag började läsa utan några särskilda förväntningar. Jo en förväntning hade jag, en svensk chic-lit som inte utspelar sig i mediavärlden. Intressant. Bokens Lisa har ett vanligt jobb,  må vara som flashig managementkonsult men ändå. Och det är på detta jobb hon bränner ut sig. Jag gillade boken för dess beskrivning av Lisa i den tuffa, högpresterande managementkonsultvärlden. Det är riktigt bra, intressant och trovärdigt skildrat. Förväntningen infriade sig således.Och ren chick-lit är inte Supernova.

Men min fantastiska läsupplevelse fick jag av en helt annan anledning. Boken utspelar sig i Stockholm och i Lisas hemstad Ludvika. Och längst in på en mörk och rockig pub i Ludvika sitter en av mina vänner, tillika vän med bokens Lisa. Jag känner helt enkelt igen en vän som en person i boken. Något jag senare fick bekräftat stämde. Som ni förstår känner Marika King och min vän varandra och de umgicks i samma kretsar när det begav sig. Detta var den oslagbart oväntade och häftiga läsupplevelsen.

Jag ser verkligen fram emot Marika Kings nästa bok som borde vara på gång, iallafall om man kollar in hennes blogg http://marikaking.blogspot.com/. Jag kommer givetvis att läsa uppföljaren till Supernova när den väl kommer ut. Inte för att jag förväntar mig hitta min vän igen, utan för att jag verkligen är nyfiken på vad bokens Lisa kommer att ta sig för i livet härnäst. Och jag kan inte låta bli att ha små förhoppningar om att Marika King, när hon skrivit boken, inspirerats av sina år i Tanzania...

2 kommentarer:

  1. Vad oväntat! Hittade ditt inlägg via Mimmimaries blogg, och känner nu att jag måste läsa svenska samtida författare med ett nytt öga :)

    SvaraRadera