Om

onsdag 13 mars 2013

Matematik, teknik och naturvetenskap!

I dagarna fick jag ett ovanligt intressant recensions ex skickat till mig. Verklighetens Kvadratrötter: Vad den där matematiken faktiskt används till som skrivits av Marcus Näslund.


Verklighetens Kvadratrötter är sponsrad av den ideella föreningen mattecentrum som bl.a bedriver räknestugor och läxhjälp i matematik runt om i landet. Marcus Näslund läser matematik på Uppsala Universitet och jobbar som projektledare på mattecentrum.
 
Kika in på Marcus och bokens hemsida här. Kika in på mattecentrums hemsida här.
 
Om Verklighetens Kvadratrötter:

Matematik är ett ämne som alla till viss grad får lära sig om i skolan. Men vad det egentligen är bra för, på vilket sätt de olika teknikerna används i verkligheten och varför det fascinerat mänskligheten i tusentals år är något som inte alls berörs på samma sätt. Det kan tyckas väldigt tråkigt och reducerar därmed matten till något tråkigt.

Det är med andra ord denna vanföreställning som boken hoppas kunna göra något åt. Den fokuserar på så vitt skiljda ämnen som GPS, datorspelsgrafik, internethandel och hur man förutspår vädret. Det dras direkta kopplingar mellan matematiska ämnen och verkligheten, utan att för den del bli för teknisk eller invecklad för gemene person. 

Marcus Näslund i Teknikföretagens nyhetsbrev februari 2013:

Skolans matte fokuserar på beräkningar och inte på användningsområden. För många blir ämnet då bara ett stort lidande. Ser man ingen nytta med matten tar man helt enkelt inte in den. 

En annan relaterad bok som jag hoppas vi får se i tryck är Boktjuven Ingeruns Vad finns i datorn? Klicka på etikett barn-o-teknik på Boktjuvens bokblogg. Läs där mer om hennes förhoppningsvis kommande barnbok och om varför Boktjuven tycker det är så viktigt med matematik för barn och unga. 

Intressanta debattartiklar i ämnet går att läsa i media, tex här, artiklar som oftast drar slutsatsen att någon annan ska göra det tekniska och naturvetenskapliga jobbet så att vi svenskar i framtiden bara ska kunna leva det moderna livet. Spela Minecraft inte skapa Minecraft. (Om Minecraft; Block, pixlar och att göra sig en hacka har jag förresten skrivit här) Och som om det skulle råda ett antingen eller mellan vikten av att kunna läsa och kunna räkna. Naturligtvis finns det även debattartiklar med andra perspektiv på den rådande verkligheten, tex här. 

Själv tänker jag så här: 

Att alla dessa barn och unga ska missa de möjligheter som matematiken ger till fantastiskt roliga, kreativa och utvecklande jobb när de blir stora, bara för att de tillåts tycka "matte är tråkigt" i skolan.

1 kommentar: