I dagarna fick jag ett ovanligt intressant
recensions ex skickat till mig. Verklighetens Kvadratrötter:
Vad den där matematiken faktiskt används till som
skrivits av Marcus Näslund.
Verklighetens Kvadratrötter är sponsrad av den ideella föreningen mattecentrum som bl.a bedriver räknestugor och läxhjälp i matematik runt om i landet. Marcus Näslund läser matematik på Uppsala Universitet och jobbar som projektledare på mattecentrum.
Kika in på Marcus och bokens hemsida här.
Kika in på mattecentrums hemsida här.
En annan relaterad bok som jag hoppas vi får se i tryck är Boktjuven Ingeruns Vad finns i datorn? Klicka på etikett barn-o-teknik på Boktjuvens bokblogg. Läs där mer om hennes förhoppningsvis kommande barnbok och om varför Boktjuven tycker det är så viktigt med matematik för barn och unga.
Om Verklighetens Kvadratrötter:
Matematik
är ett ämne som alla till viss grad får lära sig
om i skolan. Men vad det egentligen är bra för, på
vilket sätt de olika teknikerna används i verkligheten och
varför det fascinerat mänskligheten i tusentals år är
något som inte alls berörs på samma sätt. Det
kan tyckas väldigt tråkigt och reducerar därmed
matten till något tråkigt.
Det är med andra ord denna vanföreställning som
boken hoppas kunna göra något åt. Den fokuserar på
så vitt skiljda ämnen som GPS, datorspelsgrafik,
internethandel och hur man förutspår vädret. Det dras
direkta kopplingar mellan matematiska ämnen och verkligheten,
utan att för den del bli för teknisk eller invecklad för
gemene person.
Marcus Näslund i Teknikföretagens nyhetsbrev februari 2013:
Skolans matte fokuserar på beräkningar och inte på
användningsområden. För många blir ämnet
då bara ett stort lidande. Ser man ingen nytta med matten tar
man helt enkelt inte in den.
En annan relaterad bok som jag hoppas vi får se i tryck är Boktjuven Ingeruns Vad finns i datorn? Klicka på etikett barn-o-teknik på Boktjuvens bokblogg. Läs där mer om hennes förhoppningsvis kommande barnbok och om varför Boktjuven tycker det är så viktigt med matematik för barn och unga.
Intressanta debattartiklar i ämnet går
att läsa i media, tex här, artiklar som oftast drar
slutsatsen att någon annan ska göra det tekniska och
naturvetenskapliga jobbet så att vi svenskar i framtiden bara
ska kunna leva det moderna livet. Spela Minecraft inte skapa
Minecraft. (Om Minecraft; Block, pixlar och att göra sig en
hacka har jag förresten skrivit här) Och som om det
skulle råda ett antingen eller mellan vikten av att kunna läsa
och kunna räkna. Naturligtvis finns det även debattartiklar
med andra perspektiv på den rådande verkligheten, tex
här.
Själv tänker jag så här:
Att alla dessa barn och unga ska missa de möjligheter som matematiken ger till fantastiskt roliga, kreativa och utvecklande jobb när de blir stora, bara för att de tillåts tycka "matte är tråkigt" i skolan.
Själv tänker jag så här:
Att alla dessa barn och unga ska missa de möjligheter som matematiken ger till fantastiskt roliga, kreativa och utvecklande jobb när de blir stora, bara för att de tillåts tycka "matte är tråkigt" i skolan.
Det verkar vara en bra bok! Och tack för omnämnandet.
SvaraRadera