tisdag 19 augusti 2014

Tretton timmar av Deon Meyer

Tretton timmar är ännu en säker och skicklig deckarhistoria av Deon Meyer. Jag blir aldrig besviken. Men jag konstaterar åter att jag önskar jag läst hans deckare i turordning. Men i och med Tretton timmar har jag läst de sex romanerna hittills utgivna på svenska.

I denna bok är det Benny Griesel, den numer nyktre polisen som är huvudperson. Men Mat Joubert från bl.a Spåren dyker också upp i en biroll.

Det är en mycket spännande historia som utspelar sig inom tretton timmar i Kapstaden med Taffelbergen och Lions Head majestätiska i bakgrunden. Tidigt på morgonen springer en ung amerikansk turist för sitt liv uppför Taffelbergen. Hon springer och är jagad av ett gäng unga starka killar. Samtidigt upptäcks två mord nere i Kapstaden i vilka Benny Griesel blir engagerad.

Boken läste jag under bloggsommarlovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar