lördag 26 maj 2012

Sammanfattning: Romaner på tema Bistånd / UD / Sida

De sista åren har det utgivits rad romaner i en genre som SVTs Babel benämnde bist-lit.  Jag tycker namnet på genren känns så där, men det är väl bara att gilla läget och konstatera att det redan är ett faktum.

Rubriken på mitt inlägg blev däremot en annan. Jag breddar mig även något mot vad rubriken lovar. Diana Janses bok är t ex en biografi och Francesca Marcianos bok skildrar en expat community i Kenya.

Nedan följer en sammanfattning på de romaner jag känner till. I stora drag handlar det nedan om lättlästa böcker där expats från Västerlandet lever och verkar i fattigare länder i Syd. Några av dem har jag redan betat av, Helena Thorfinns bok håller jag på med och några böcker finns i min att-läsa lista. Jag tar tacksamt och gärna emot fler tips!

Gunnar Ardelius - Friheten förde oss hit. 2012.  Liberia. Stort svenskt bistånds/exportprojekt på 60-talet.Läs om boken i mitt inlägg här.

Magnus Zaar - Den nakne ambassadören. 2011. Östkongo (fiktivt land). Thriller i UD-miljö med ung kvinnlig diplomat i huvudrollen. Läs om boken i mitt inlägg här.

Diana Janse - En del av mitt hjärta lämnar jag kvar. 2010. Afghanistan. Biografi om Diana Janses tid som diplomat i landet. Läs om boken i mitt inlägg här.

Helena Thorfinn - Innan floden tar oss. 2012. Bangladesh. Följer en familj där modern arbetar som biståndsråd på ambassaden i Dhaka. Läsning pågår.

Jakob Ejersbo - Liberty. 2012. Tanzania. Skildrar en dansk biståndsfamilj i 80-talets Tanzania. En Mörkrets hjärta för vår tid. På att-läsa-listan.

Deborah Scroggings- Emmas krig. 2005. Sudan. Biografi om den unga hjälparbetaren Emma som  förälskar sig och gifter sig med en av de sudanesiska ledarna i inbördeskriget. Emma omkommer i en bilolycka i Nairobi gravid i 5:e månaden. På att-läsa-listan.

Helen Fielding - Cause celeb. 1994. Nambula (fiktivt land). En chic-lit i flyktingläger på Afrikas horn.

Francesca Marciano- Rules of the Wild; 1998. Kenya. Drama i Nairobis expat community. Safari och krigskorrespondenter. Bäst hittills av de jag hunnit läsa i denna lista .


1 kommentar:

  1. Uppsnappat; En bok angränsande till genren; Lotta Lundbergs "Ön".

    Kanske är postkolonialism ett samlande tema?

    SvaraRadera