lördag 6 april 2013

Himlar av lera av Dulce Chacón

Himlar av lera är en bok jag verkligen tycker om och rekommenderar, trots sin grymhet och den maktlöshet som skildras. Det är väldigt mycket Spanien. Främst i dåtid, tiden före under och efter inbördeskriget. Men det är förändringen på landsbygden från den dåtid boken utspelar sig under till dagens Spanien som fängslar mig.

I nutid (eller kanske är vi någonstans på 70-talet?) har ett mord av en herrskapsfamilj begåtts. Vi följer ett samtal mellan en äldre krukmakare i byn och den kommissarie som utreder morden. Parallellt, delvis i samtalen och delvis i egna kapitel, återberättas de händelser som utspelade sig på godset i det utpräglade klasssamhället på 30-talet.

Läs mer om Himlar av lera  på Gavrilo förlag här.

Själv blir jag väldigt intresserad av att läsa Den sovande rösten också av Dulce Chacón som ges ut till sommaren. Om kvinnorna i Francos fängelser. Helt klart är att jag i min spanska läsning nu börjar känna mig redo att även ta mig an romaner med anknytning till spanska inbördeskriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar