tisdag 30 april 2013

Stridens hetta av James Holland

Jag har läst en bok om den engelske soldaten Jack Tanner förrut. Då var han i Norge. Operation Oden skrev jag om här. Jag har hoppat böckerna i Frankrike och Kreta. Men nu tar jag mig an honom i Nordafrika. Jag tycker Jack Tanner har utvecklats något som person mot vad jag minns honom i Norge. I Stridens hetta utspelar sig i Kairo och Nordafrika.

Jack Tanner avancerar i graderna och efter att ha blivit skadad rekryteras han i bokens början tillfälligt till underrättelsetjänsten. Tobruk har fallit och General Rommel har just stannat av i sitt avancemang mot Kairo. Det myllrar av spioner och spänning i gränder och bazarer. Snart är dock Jack Tanner tillbaks i armén.  Avgörandet i El Alamanein närmar sig.

Förutom att jag gillar läsa lättlästa spänningsromaner som den här då och då, så är det är framförallt de nordafrikanska miljöerna som lockar mig att läsa Stridens Hetta. Kairo under undra världskriget. Jovisst. The english patient och Fortunes of war.  Men Stridens hetta är framförallt en bok om en soldat i armén. Det är det som är militärhistoriken James Hollands nisch. Spionromaner som utspelar sig under andra världskriget finns det redan högvis av.

Läs gärna vad Bokparet - med koll på historia - har skrivit om Stridens hetta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar