söndag 26 maj 2013

Aldrig släppa taget av Holly Goldberg Sloan

Eftersom jag påbörjat flera tjocka långsamlästa böcker har det inte blivit så mycket utläst den senaste tiden. Kanske var det därför jag fick ett behov av att bryta av med några snabba ungdomsböcker. Tre plockade jag på mig på biblioteket igår. Först ut blev Aldrig släppa taget. 

I Aldrig släppa taget kommer Sam och hans lillebror Riddle till en mindre amerikansk stad med sin kriminelle och psykiskt sjuke far. Sam är 17 och har gått två år i skolan, Sam har astma och någon form av Ashberger och har aldrig gått i skolan. Fadern försörjer sig på inbrott och stölder och drar vidare till en ny stad så fort polisen börjar bli misstänksam. Pojkarna betyder allt för varandra.

Emily Bell är en typisk välartad flicka i ett tryggt medelklasshem. Sam och Emily möts osannolikt och blir kära. Men boken handlar lika mycket om Sam och Riddles kärlekshistoria till hela familjen Bell där de båda  möter trygghet och värme

Jag tycker om den här sortens historier. Barn som kommer från trassliga, dåliga förhållanden men som är goda och bra, med möjligheter att ta sig därifrån bara de får en chans. Tyvärr lyckas Holly Goldberg Sloan inte riktigt, det är för mycket klyschor och de humoristiska inslagen känns bara onödiga. Framförallt är sidospåret med Emilys beundrare helt meningslöst. 

Likväl är boken läsvärd för jag kan inte låta bli att tycka om den snuttiga berättelsen.

För vuxna läsare rekommenderar jag däremot istället Sköra Bestar av Tawnie O'Dell. En rikigt bra bok om två pojkar från trashiga uppväxtförhållanden som får den  där chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar