onsdag 8 maj 2013

Vägen till Khumbu av Lennart Hagerfors

I Vägen till Khumbu följer vi en man som vandrar i Khumbudalen i Nepal. Han har hastigt farit iväg på sin resa efter att ha insett att hans hustru har varit otrogen med en av hans nära vänner. Han är vilsen i livet. Hemma finns dottern och det ouppklarade förhållandet till hustrun. Han möter flera andra människor som också vandrar och gör inre resor.

Jag tycker om Vägen till Khumbu, främst för skildringen av vandringen i Nepal. Beskrivningen av platserna och miljöerna. lodgerna och restaurangerna, turister och sherpas han möter, trädgränsen, luften och utsikten.

Kanske är jag inte så intresserad av de olika inre resorna som vandrarna gör, men det är ok, tillsammans bildar det ändå en ram och en helhet kring vår huvudperson.

Jag tycker dessutom om Lennart Hagerfors sätt att skriva. Korta lättillgängliga kapitel med okomplicerat språk. För den skull är inte budskapet enkelt. Men de svåra budskapen lindas in i tydliga miljöer och skeenden.

Lika bra tyckte jag om den senaste boken av Lennart Hagerfors som jag läste; Mannen på ön.  Det har blivit några böcker av Lennart Hagefors nu. Hans författarskap växer för mig för varje bok jag läser. Mest  nyfiken härnäst är jag på Valarna i Tanganyikasjön och Drömmen om Ngong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar