onsdag 12 juni 2013

De drunknades strand av Domingo Villar

För några månader sedan läste jag i samband med mitt spanska projekt Domingo Villars Nattens mörka toner. Nu var det dags för nästa fall för Leo Caldas, den galiciske  polismannen i De drunknades strand.

En fiskare hittas druknad på stranden i den lilla byn vid havet. Till en början förmodas det ett självmord men ganska snart inses att det är mord. Leo Caldas får grubbla rätt länge innan saker faller på plats. Och det känns hela tiden för honom som om han inte kommer framåt alls. Och inte får vi veta särskilt mycket mer om den mystiska Alba heller. Men mordgåtan kan jag iallafall avslöja att Leo Caldas löser, som sig bör i deckare av detta slag.

Jag hoppades att De drunknades strand skulle vara bättre än Nattens mörka toner. Jag hoppades rätt. Det var en klurigare mordgåta som sträcker sig långt tillbaka i tiden och den är oviss in i det sista. Miljöerna och stämningen vid havet i Galiciens är lika fina som Nattens mörka toner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar