lördag 7 september 2013

Latinamerikaläsningen ändrar fokus i höst

Min Latinamerikautmaning som jag påbörjade förra året fortgår, men det har inte hänt så mycket i år. Fokus har tidigare varit Colombia och ny modern skönlitteratur från vilken som av länderna i Sydamerika. Karibien och Centralamerika har fått stå utanför min utmaning. Colombia vill jag i höst runda av med Garcia Marques Kärlek i kolerans tid. Framöver ska jag låta Latinamerikaläsningen få fokusera på Peru, Bolivia och framförallt Chile.

Peru. Härifrån är något av Vargas Llosa är ett måste. Det får bli Tant Julia och författaren som finns i pocket. Kanke blir det någon mer? Tidigare har jag läst En värld för Julius av Alfredo Bryce Echenique från Peru.

Bolivia. Svårt att hitta något intressant från Bolivia, framförallt finns ytterst lite översatt. Men turligt nog finns en lockande barnbok av Toopoco Eusebio, som bor i Sverige. Sushi och kondoren får bli min Bolivialäsning.

Chile. Från Chile finns relativt sett mycket litteratur översatt. Varför undrar jag? Ett land där nobelpristagare och Isabel Allende öppnat dörrar till de svenska översättningarna? Eller finns andra skäl? Mängden intressanta romaner från Chile medför helt enkelt att jag kommer läsa fler böcker från detta land än från Peru och Bolivia. Från Chile har jag länge velat läsa Roberto Bolano. Nu är det dags för tegelstenen De vilda detektiverna. Jag vill dessutom nosa på de båda nobepristagarna och poeterna Gabriela Mistral och Pablo Neruda. De många böcker jag tidigare läst av Isabel Allende kommer kompletteras av den i höst aktuella Mayas dagbok (som jag redan påbörjat) samt biografin Landet i mitt hjärta och ungdomsboken Odjurens stad (en trippel som även blir del i min  Tre på tre 2013...). Jag kommer även att läsa Den gamle mannen som läste kärleksromaner av Luis Sepulveda. Kanske mest för att den är relativt ny och finns i svensk översättning på mitt bibliotek. Boken utspelar sig i djungeln i Ecuador. 
 
Kanske kan jag även låta Ann Patchetts nya bok Undrens tid räknas in höstens latinamerikaläsning. Amerikansk författarinna, men boken utspelar sig i Amazonas.

Får jag nys om fler intressanta romaner i svensk översättning - helst nya som utspelar sig i nutid - från ovanstående länder eller något annat Sydamerikanskt land kommer de naturligtvis fortsättningsvis också vara av intresse inom ramen för min utmaning.

Inför min Latinamerikaläsning 2012 här. Om min Sydamerikautmaning 2013 här. Om Bibliophilias Sydamerikautmaning 2013 här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar