tisdag 2 december 2014

Castra - Det blå stoftets magi av Jenny A Sandgren

Castra - Det blå stoftets magi av Jenny A Sandgren var en bonusbok som Idus förlag skickade mig i somras i samband med ett annat rec ex. Om jag inte tackat ja till en bok innan jag får den från ett förlag så känner jag inte att jag måste läsa den. Men Castraboken insåg jag att jag faktiskt ville läsa. Något verkade nytt och annorlunda, särskilt för mig som inte har så bra koll på böcker där målgruppen är 9-12 år.

Sara är utvald att bli en Castrakrigare och hon hamnar plösligt på Castra istället för på en klassfest. På Castra tränas barn- och ungdomar i hennes ålder till Castrakrigare. Castrakrigarna ska rädda världen från Miss Mod, Mörke Mark och Vanmäktigheten (Fåfänga, girighet och vanmakt) som vill förtrolla människorna och ta över jorden.

Och jag gillar faktiskt Castra- Det blå stoftets magi. Det känns som det är en magi- och fantasybok som fungerar bra för sin målgrupp. Att den hakar tag i stora händelser i Sverige som 9-12 åringar minns - Eurovision i Malmö och Prinsesan Madeleines bröllop - tycker jag är smart.

Däremot kan jag som vuxen läsare tycka att det saknas lite bakom den där Castravärlden som vi får del av. Men jag tycker inte det spelar någon roll. Boken är inte skriven för mig.

Jag hoppas Jenny A Sandgren tänkt sig en fortsättning. I denna bok står kampen mot Miss Mod i fokus. Kanske blir det Mörke Mark härnäst...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar