måndag 1 december 2014

Insurgent och Allegiant av Veronica Roth

Nja. Det blev allt lite väl mycket av den här världen för min del. Jag läste dessutom Insurgent och Allegiant direkt efter varandra och halvägs in i Allegiant kändes det inte så lite segt. Det var en ansträngning att läsa klart.

Jag gillade Divergent och hade förhoppningar på att det skulle fortsätta så, men det hela känns bara utdraget och ointressant. Konspirationerna och revolterna tar aldrig slut.

Jag känner dock igen ett mönster i vad jag tycker om de flesta ungdomsdystopiserier som jag läst. Första boken är bäst för mig. Det är då jag möter den värld och det dystopiska scenarie som just den här författaren skapat till sin roman. Nyhetens behag och nyfikenheten driver mig att ta mig an nya dystopier. Men efter den inledande boken falnar min fascination och då behöver jag något mer än en fascinerande dystopiskt värld för att mitt intresse ska hållas vi liv. Då behöver helt enkelt böckerna vara bättre.

Så många har läst, skrivit och älskat de här böckerna så vad de handlar om hoppar jag helt över att skriva om i det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar