onsdag 28 december 2022

Östeuropautmaning

Min nästa stora läsutmaning blir Östeuropa, med start i januari 2023. Österut och söderut ska jag försöka läsa mig genom Östeuropas länder. 

Min bild av Östeuropa är präglad av Kalla kriget samt Sovjetunionens respektive Jugoslaviens sönderfall. Länderna är många fler nu än då när jag först lärde mig Europas geografi. Definitionen av Östeuropa varierar. Läs här om det.

I Östeuropa i min utmaning ingår:

  • Ryssland
  • Estland
  • Lettland
  • Litauen
  • Polen
  • Tjeckien
  • Slovakien 
  • Ungern
  • Belarus
  • Ukraina
  • Moldavien
  • Rumänien 
  • Bulgarien
  • Albanien
  • Nordmakedonien
  • Montenegro
  • Kosovo
  • Serbien
  • Bosnien och Hercegovina
  • Kroatien
  • Slovenien

Grekland, Finland och Cypern får inte vara med även om de ligger långt österut i Europa. Ej heller Turkiet, Armenien, Azerbajdzjan och Georgien får vara med. Jag håller mig väster och norr om Svarta havet. 

Östeuropa hos Wikipedia

Det kan bli svårt att nå alla. Jag föredrar nutida romaner. Men. Romaner, noveller, essäer, faktaböcker, nutid eller dåtid, författare från landet eller inte, det blir vad det blir och tolkningen kommer vara generös. Det viktigaste blir att få uppleva något eller lära något nytt från så många av de östeuropeiska länderna som möjligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar