onsdag 7 mars 2012

Om snabbläsning

Bokbabbel och Bokstävlarna tipsar om vad man kan göra för att hinna läsa mer och snabbare. Kloka råd som att skippa tv & överanvändande av Iphone och öva upp läshastigheten på olika sätt. Men här vill jag vara lite kärringen mot strömmen. Det är så mycket i vår tid som går ut på att man ska vara effektiv och högpresterande, ska inte ens lustläsningen få vara en frizon? En plats för eftertanke? Och även om målet är att maximera läsupplevelserna, uppnår man det genom att trycka i sig så mycket som möjligt på kortast möjliga tid?

Men visst, det här är inte okomplicerat. Det finns ju massor av bra böcker som väntar på att bli lästa! Så visst gäller det att försöka sno åt sig lästid här och där, särskilt när man som jag i bästa fall läser 50 sidor i timmen och dessutom inte fixar att mata på med bok efter bok eftersom jag vill ha tid för att smälta det lästa. Det som känns viktigast tycker jag ändå är att hitta min egen balans, hinna läsa en del bra böcker och känna mig nöjd och fortsatt lässugen trots begränsningar, inre och yttre. Här är några tips till den som vill uppnå detta:

1. Acceptera dig själv som den läsare du är.
2. Välj böcker med omsorg, lite grann enligt klyschan "om du ska läsa en enda bok i år, så..."
3. Om du vill läsa en författare du inte läst något av förut, välj en av de tunnare böckerna. Gå sedan vidare till de tjocka om du vill ha mer.
4. Avsätt särskilda kvällar som läsarkvällar. Sammanhängande lästid ger så mycket mer än att dutta här och där.
5. Läs om en bra bok, hellre än att du läser en bok bara för att den är hypad just nu.
6. Om en bok är dålig, plåga dig inte med att läsa ut den.
7. Sluta med eller minska ner på ditt facebookande/twittrande/tv-tittande.
8. Läs när du läser, och omvänt, var närvarande när du gör andra saker istället för att tänka på böcker.
9. Skolka från läsningen då och då!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att det behöver vara något självändamål att läsa så mycket som möjligt. Både Bokbabbels och mitt blogginlägg grundar sig mycket i att vi båda brukar få frågor om hur vi gör för att hinna/kunna/orka läsa så mycket.
    Jag tycker att din lista är väldigt vettig! Särskilt gillar jag råden om att acceptera sig själv som läsare och att välja böcker med omsorg. Bra råd till alla läsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog en av dem som kan ställa sådana frågor ibland :) Men man fungerar nog olika helt enkelt. Livssituationen gör sitt till också, jag har tre barn och max ett par timmars lästid varje kväll (om jag underlåter att göra en massa måste-saker).

      Radera
  2. Här via din länk hos Bokbabbel. Bra poänger de här också :-) Jag är själv en manisk läsare som blir orolig av att inte ha text framför ögonen varje möjlig minut, så det blir rätt mycket läst, men det är helt korrekt att det inte ska vara en prestation.

    Nummer sex är så rätt - det att alla hajpar en bok betyder inte att den passar dig. Fast ibland kan man utmana sig själv, jag är väldigt tacksam över att jag var tvungen att läsa Brott och straff för studiernas skull. Jag hade börjat på den ett par gånger, men alltid stupat på alla de där namnen. Nu tog det ca 50 sidors plågande innan jag kom in i den och sen tyckte jag den var fantastiskt bra.

    Att läsa om är underskattat - man ser helt andra saker vid omläsningar.

    Tunnbokstips: om nån vill prova läsa Moberg och baxnar inför Utvandrar-eposet, testa med Mans kvinna. Kort sak, ganska okänt verk, men mycket läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips där med Mans kvinna! Mycket fin bok, f.ö. erotiskt laddad. Jag tror jag läste den 10 gånger som 16-åring...

      Ett till tunnbokstips: Saabyes cirkus av Lars Saabye Christensen (och sen kan man läsa Halvbrodern).
      Oates har skrivit en del tunnisar som är läsvärda, t.ex. Våld.

      Radera
  3. Hur förklarar ni att vissa läser snabbt och andra gör det inte...

    SvaraRadera