måndag 5 mars 2012

Tematrio - den svenska bilderboken

Lyrans Noblesser föreslår som tematrio denna vecka Den svenska bilderboken. Det blev alltför oemotståndligt för mig att inte haka på.

När jag ska välja bilderböcker fastnar jag för de tre av de mest sönderälskade och sönderlästa serierna. Det är flera år sen jag slutade låna någon endaste av dessa böcker, eftersom jag är så less på att läsa just dessa. Men de hittar alltid ner i bibliotekshögen ändå.För jag är ju inte ensam som väljer. Skulle kunna välja en helt annan tematrio för tre enskilda böcker. Men det blir de tre serierna. För de är ju bra. De får illustreras av de tre böckerna i serierna jag läst allra flest gånger...









Progressiva och genusmedvetna? Mulle Meck: Nja? Snurran: Ja (jag hävdar att Snurran är en hon, barnen hävdar Snurran är en han) Halvan: Ja (allt som oftast är det en kvinnlig polis eller flygkapten som Halvan hänger med)

Astrid Tradionella? Nja?

Hur vill jag framställa Sverige? Varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar