fredag 5 oktober 2012

Boken om sjörövare av Ulf Sindt

I denna bok får vi lättillgängliga fakta om sjörövare och pirater. Det är ärliga fakta i denna bok och inget romantiserat. Huvudet höggs verkligen av på kapten Svartskägg till slut. Det tål att funderas på.
 
Själv funderar jag när jag läser Boken om sjörövareVi, de drunknade som jag läste i somras och skrev om här. Carsten Jensens skildring av livet till havs på slutet av 1800-talet gav mig en inblick jag inte hade förrut. Det glädjer mig också att de två berömda kvinnliga sjörövarna får vara med. Anne Bonney och Mary Read "härjade i Karibien och blev kända som djärva och snabba".

Boken om sjörövare är en lättläst bok med korta kapitel, ypperlig för en fakta-sökande-börja-läsa-läsare. 

Boken om sjörövare är skriven av Ulf Sindt med teckningar av Jens Ahlbom. Jens Ahlbom som även tecknat Mulle Meck. Vilken drömkombination för en 8-åring. Även Riddarboken finns, skriven och illustrerad av samma kombination av författare och tecknare. Samt en hel rad andra små intressanta faktaböcker av Ulf Sindt som vi - ännu - ej läst. 

Ulf Sindt är och förblir en riktig favorit. Under förra läsåret gjorde han flera klassrumsbesök på 8-åringens skola och förutom att barnen fick autografer av en RIKTIG författare så lät han sina berättelser flöda. Och Ulf Sindt är en mycket bra berättare. Jag fick själv möjlighet att lyssna till honom på bibliotekets barnboksfestival i våras. Något som fick en liten notis här. Efter det förstod jag varför det lyste i ögonen på barnen när det pratades om denne Ulf Sindt. Mycket viktiga möten för läslusten hos en hel hoper 1:a klassare...

Boken är ett recensions ex från Alfabeta förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar