fredag 1 februari 2013

From Hell av Alan Moore & Eddie Cambell

From Hell av Alan Moore & Eddie Campbell är en grafisk roman som handlar om en hel massa och en konspirationsteori kring vem Jack the Ripper var och framförallt varför dåden utfördes.

From Hell är ett respektingivande tjockt seriealbum. Nära A4 och nära 4 cm tjock faktiskt. Tjockleken är en av anledningarna till att det tog sin tid att ta sig genom albumet. Den andra är att jag som vanligt läst väldigt många andra böcker samtidigt. Den tredje mest avgörande anledningen till att albumet tog tid att läsa var dock att jag hade svårt att få till något ritkigt läsflyt. Språket och handlingen är krävande.

Det är bra det här. Men jag hade nog väntat mig mer action och driv i berättandet. Det handlar ju trots allt om en mördare... Istället är det den viktorianska tidsandan, sekelskiftet och konspirationen som blir det centrala.

Imponerande men trög läsning kan jag summera läsningen av From Hell med. Dessutom konstaterade jag att det medför vissa svårigheter att läsa ett barnförbjudet seriealbum hemma, ett seriealbum med bland mycket annat en stor blodig kniv på framsidan...

From Hell var den sista boken i min serieutmaning som jag inspirerades av tack vare Eli läser och skriver. Det kommer att blir fler serier och grafiska romaner lästa av mig framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar