onsdag 22 februari 2012

Fantastik och dystopier

Fantastik, alltså science fiction, fantasy, skräck och olika blandformer av dessa genrer, är något som många bara älskar. Men det är också genrer som rätt många läsare undviker. Om fantastikläsaren i typfallet är en ung man, så är icke-läsaren ganska ofta en äldre kvinna. Beror det på en kvardröjande nördstämpel med manliga förtecken? Eller är det helt enkelt så att de som föredrar den här litteraturens motsats - psykologiserande, realistiska romaner - upplever att fantastiken inte har någon bäring på deras liv och verklighet. Lite synd i så fall, för bakom fantasierna om främmande världar finns ju ofta en mer eller mindre uttalad ambition att beskriva både mänskliga problem och det samhälle vi lever i.

Jag har själv hittills varit en mycket blygsam fantastikläsare, och jag misstänker att det delvis beror på ovanstående. Har också ganska svårt att uppbåda intresse för till exempel vampyrer och robotar. Men det finns en viss typ av sf-litteratur som jag har fastnat för, nämligen dystopier - skildringar av ett framtida eller tänkt mardrömssamhälle - och efter katastrofen-böcker (postapokalyptisk science fiction). Tydligen gillar jag att frossa i mörka framtidsvisioner... De befinner sig intressant nog i gränslandet mellan "vanlig" skönlitteratur och sf, vilket leder till att de ofta står på skönlitteraturhyllan på biblioteket (och inte bland de färgprickade sf-böckerna - det kanske är därför jag har hittat dem!). Här kommer några listor över sådana böcker; somligt är redan läst och somligt vill jag läsa.

Klassiska dystopier:
  1. Vi av Jevgenij Zamjatin (1920)
  2. Kallocain av Karin Boye (1940)
  3. Du sköna nya värld (Brave new world) av Aldous Huxley (1932)
  4. 1984 av George Orwell (1949)
  5. Fahrenheit 451 av Ray Bradbury (1953)
Några dystopier skrivna i nutid:
  1. Globalia av Jean-Christophe Rufin
  2. Corpus Delicti av Juli Zeh
  3. Enhet av Ninni Holmqvist
  4. Never let me go av Kazuo Ishiguro
  5. Hungerspelstrilogin (Hungerspelen, Fatta eld, Revolt) av Suzanne Collins (ungdomsbok)
  6. Oönskad av Gemma Malley (ungdomsbok)
  7. Den utvalde av Lois Lowry (ungdomsbok)
  8. Blodröd väg av Moira Young (ungdomsbok)
  9. "Ful"-serien (Ful, Ful eller snygg, De rätta) av Scott Westerfeld (ungdomsbok)
"Efter katastrofen"-böcker, från klassiker till nyutkommet:
  1. Den sista människan av Mary Shelley
  2. Aniara av Harry Martinson
  3. Legend (I am legend) av Richard Mateson
  4. På stranden (On the beach) av Nevil Shute
  5. Efter floden av PC Jersild
  6. Oår – Aftonlandet och Sweetwater av Knut Faldbakken
  7. I de sista tingens land (In the country of last things) av Paul Auster
  8. Oryx och Crake, Syndaflodens år (The year of the flood) av Margaret Atwood
  9. Vägen (The road) av Cormac McCarthy
  10. Metro 2033 och Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij

Tipsa gärna om fler bra titlar i den här genren! Även annan bra sf/fantasy som kan tänkas få mig att passera fantastiktröskeln lite oftare.

2 kommentarer:

  1. Och två andra relativt nya "efter katastofen" är The reapers are the angels och World War Z. The reapers är en helt fantastisk bok, tycker jag, men båda har fått fin kritik. Jag skrev om den här:
    http://lindasteen.wordpress.com/2012/02/20/arets-basta-hittills/

    SvaraRadera
  2. Tack Linda för dina tips! Jag lägger dem till min inre lista...

    SvaraRadera