lördag 18 januari 2014

Betvingade av Simona Ahrnstedt


Jag var inte särskilt imponerad av Simona Ahrnstedts första bok Överenskommelser. Den hade helt enkelt lite för mycket romancefokus för min smak. Det var några år sen jag läste den så jag minns inte riktigt vad den handlade om och varför den inte tilltalade mig, men det adjektiv som dyker upp nu är att den kändes lite tramsig. Likväl tilltalar genren historisk romance mig. Jag gillar feelgood och jag gillar historiska romaner. Jag tycker verkligen om att vistas i de historiska miljöerna för en stund. Historia intresserar mig. Så jag visste efter Överenskommelser att förr eller senare skulle jag läsa Simona Ahrnstedts uppföljare.

Med relativt låga förväntningar överraskar Betvingade mig positivt. Denna gång upplever jag inte tramsighet utan snarare myspys. Det är naturligtvis fortfarande romancefokus och lite väl mycket åtrå, men jag tycker helt enkelt Betvingade är mycket bättre än Överenskommelser.  Jag skulle bra gärna stannat kvar på 1300-talet i några böcker till hos riddar Markus och den rediga Illiana.

Medeltiden och 1300-talet var onekligen en spännande tid i maktens Sverige. Folkungaätten styrde och det var Håtunalek och Nyköpings gästabud och så Heliga Birgitta som orerade i Vadstena. Jag gillar porträttet av konungen Magnus Eriksson och drottning Blanka. Magnus Erikssons landslag får plats i boken då Markus får vara med som en viktig rådgivare. Året i Betvingade är 1349. Intet ont anande står Sverige inför Digerdöden och jag blev lite förvånad att Digerdöden inte kom med som kuliss, men det kanske hade blivit för mycket. Romancebitarna behöver sitt utrymme.

Jag konstaterar iallafall att jag även såsmåningom kommer att läsa Simona Ahrnstedts tredje bok, De skandalösa som kom ut i fjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar