torsdag 16 januari 2014

De vilda detektiverna av Roberto Bolano

De vilda detektiverna av den chilenske författaren Roberto Bolano är en helt makalöst lång läsresa på jakt efter Cecárea Tinajeros poesi eller kanske egentligen de båda inälvsrealistiska poeterna Arturo Belano och Ulises Lima.

Det är en bok med driv och den har en märklig förmåga att upprätthålla mitt intresse sida efter sida. Jag fullkomligt älskar det långa mittenpartiet med olika röster som intervjuas om de båda poeterna. Genialt.

Boken utspelar sig framförallt i Mexico City på 70-talet men även ända fram till 90-talet i Spanien, Frankrike, Israel, USA, Liberia, Angola ...

En poetisk litterär latinamerikansk roadmovie i boklig form. Mina tankar går ofrånkomligt till både On the road och Easy Rider. Samtidigt som det här är något helt annat.

De vilda detektiverna var verkligen en bok jag läste vid rätt tillfälle. Jag hade gott om tid och jag tillät mig i princip bara fokusera på denna bok, vilket jag tror bidrog till att jag lyckades hålla drivet uppe.

Jag rekommenderar De vilda detektiverna starkt. Men pocketboken är 4,5 cm tjock så läsningen är i det närmaste ett åtagande. Men det är det värt.

För att nu förstå vad jag läst och för att verkligen hålla isär alla personerna i boken vet jag att jag egentligen borde läsa boken en gång till... Men jag vet också att jag högst sannolikt kommer stanna vid denna första läsupplevelse. Den räcker långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar