torsdag 29 november 2012

Sockerbullen på Kruskakullen av Carin Wirsén och Stina Wirsén

Av barnböckerna i bokhyllan hemma i Sverige var detta mitt val av bok att ta med för högläsning. Jag älskar denna ljuvliga historia om Lilla Tanten som plötsligt får två små barn, Näpen och Häpen, som hjälper henne i bageriet från de överhuvudtaget kan röra sig. Näpen och Häpen hjälper även till med att lösa problemet med svinn från bageriet. Det visar sig att Vimsa har tagit bröd hem till de sex småttingar hon fått på halsen. Hon får gottgöra sina skulder genom att arbeta på bageriet, men snart får Vimsa en ännu bättre idé - varför inte starta ett pensionat också!?! Så rullar historien på, det ordnas med ett pensionat på den gamla vinden och gästerna börjar trilla in. De bär alla på sin historia....

Det är Carin som står för texten och dottern Stina för bilderna. Jag tycker väldigt mycket om både Stinas illustrationer och Carins språk.
Stinas illustrationer är så enkla, men samtidigt träffsäkra och snitsiga. Carins språk är vindlande, kittlande och tungvrickande. Hon väjer inte för långa och ibland gammeldags ord. Tagelmadrass, pudervippa, förehavanden, kruskakusar och mannekänguppvisning sätter i gång huvudet på läsaren och åhöraren. Språket och illustrationerna skapar tillsammans en mycket bra historia som kan njutas av både gammal och ung, jag tycker att detta är en underbar högläsningsbok.

Så glad jag blir när jag ser att det kommit ut en fortsättning under 2012: Full cirkus på Kruskakullen. Den ska vi läsa när vi kommer hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar