söndag 25 november 2012

Underverk av Brian Selznick (2)

Det är inte så ofta som jag och min medbloggare Lotta läser samma böcker. När vi väl gör det tycker vi förvånansvärt ofta rätt lika. Det som skiljer oss är främst vilka böcker vi har lust att läsa och kanske lika mycket vilka böcker vi prioriterar att läsa.

En genre som vi möts i är grafiska romaner och böcker, till vilka Lotta introducerat mig, med författare som Brian Selznick och Shaun Tan. Emellan dessa böcker sammanstrålar vår gemensamma läslust. Det kanske därför är naturligt att det första inlägg där vi skriver om samma bok blir Brian Selznicks Underverk. Läs Lottas inlägg här. 

I Underverk får vi följa två parallella historier. En i skrift och en i bild. När historien knyts ihop till en efter två tredjedelar övergår bilderna att illustrera texten.

I den ena berättelsen följer vi den föräldralösa pojken Ben som bor i ett litet hus hos sin moster och morbror i Minnesota. Hans mamma har nyligen dött i en trafikolycka. Ben ger sig av till New York i jakt på sin pappa. I den andra berättelsen följer vi en döv liten flicka i början av seklet som också hon ger sig av till New York för att leta efter sin mamma i New York.

När historierna väl möter varandra och helheten träder fram, fylls man av glädje och värme, trots att boken är vemodig och sorglig.

Av Brian Selznick har jag tidigare läst En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret. En bok jag tyckte väldigt mycket om. Underverk är en liknande bok framförallt till stämning. Men Underverk ger mig ändå inte riktigt samma starka läsupplevelse som Hugo Cabret.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa och jämföra! I efterhand kan jag nog också tycka att Underverk inte var lika stark som Hugo Cabret. Till en del kanske det handlar om att jag hade sett stilen förut, man blir helt enkelt inte lika förtrollad två gånger. Ungefär som att första stora förälskelsen är svårslagen. Och det är ytterst sällan som andra delen i en serie känns lika fantastisk som ettan, av samma skäl.

    SvaraRadera