lördag 16 mars 2013

Operation Sandalwood av Zac O'Yeah

Det är bara att konstatera att Mr Hari Majestic är en av de där otroligt enerverande och jobbiga ”Hello Madam” killarna som attackerar dig när du turistar i Indien. Och jag tycker det är helt underbart med Hari som huvudperson i Zac O'Yeahs nya bok. Vilken genialisk karaktär. Det kan hända precis vad som helst i nästa bok. Jag har fått för mig att  Zac O'Yeah kommer skriva fler böcker än Operation Sandalwood om Mr Majestic. 

Det är väldigt mycket som händer i den här Operation Sandalwood och jag nöjer mig med att återge en ansats till handlingen. Hela berättelsen är kryddad med ett fantastiskt myller av förvecklingar och turer i Bangalores olika hörn och vrår. Vår man Hari som pysslat med internetbedrägerier de senaste åren varvar dessa uppdrag med att ta hand om turister som han tycker ser ut behöva hans hjälp. På detta vis kommer han i kontakt med de svenska turisterna Jane, Tord och den försvunna -från Indien adopterade - Madeleine.  Jane behöver hjälp med att hitta sin försvunna syster. Systern har åkt till Indien för att bli stjärna i Bollywood, men spåren slutar i Bangalore och Bangalores motsvarighet till Bollywood : Sandalwood. Och det är början till en oväntad jakt genom Bangalores hotell, barer, gator, fängelser, bordeller och internetcafeer, ofta i autorickshaw.

Jag gillar den här boken, framförallt för karaktären Haris skull. Han är självgod och streetsmart, en överlevare som har hjärtat på det rätta stället. Han ger det jobbiga i Indiens gatuliv ett ansikte. Men jag tycker även om boken för att staden Bangalore skildras så innerligt och uttömmande. Och det är hela tiden genom Haris ögon vi upplever staden. Och han kan precis som Zac O'Yeah sin stad. Det myllrar indiskt liv ur varenda sida i boken.

Och det är roligt. Det är svårt för mig att säga om det är roligt även om man inte varit i eller upplevt Indien. Men jag har igenkännande roligt mest hela tiden. Haris och Zac O'Yeahs insiktsfulla  inställning till och överdrivna beskrivning av sin egen stad och sitt eget land är förstås anledningen till detta.

Storyn är naturligtvis otroligt tillspetsad  Och kanske är det något biljakt i autorickshaw och någon förveckling för mycket. Men så är det också en högst osannolik humoristisk berättelse. Samtidigt, om man dissikerar boken i sina beståndsdelar så känns varje enskild händelse, varje enskild beskrivning av något, varje enkild karikatyr, tja, det är ju liksom lite åt det hållet i Indien... Och det är också det som gör läsningen.

Jag har tidigare läst Zac O'Yeahs Guru! (bland annat är det en riktigt bra reseskildring) och skulle vilja läsa den 2008 augustnominerade Mahatma!. Tandooriälgen och Summan avKardemumman har inte lockat. Det är något med de tokroliga ansatserna som gör mig tveksam. Dock gillar jag ju faktiskt det tokroliga i Operation Sandalwood så kanske ska jag ge de två ovanstående en chans. 

Zac O'Ýeah lever i Bangalore och är gift med den indiska författarinnan Anjum Hassan.  Boken ges även ut i dagarna på engelska "Mr Majestic the tout of Bengaluru" och har fått fina recensioner i indisk och internationell media.

Boken är ett recensions ex från Ordfront.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar