tisdag 20 augusti 2013

Ina och trädandarna av Caroline Röstlund och Jessika Berglund

Ina har svårt att koncentrera sig i skolan, särskilt när det är matte. Fröken och de andra barnen räknar treans tabell. Men Ina får inget gjort.

Så blir det rast och Ina springer ut i skogen bredvid skolan med sina skatter till sina tre vänner trädandarna. Hon har skatter med hemifrån till sina tre vänner. Men de räcker inte, det behövs fler skatter. Ina hittar och plockar och rasten blir ett långt fantasifullt äventyr tillsammans med trädandarna.

När Ina kommer tillbaka efter rasten ser både fröken och Ina att skatterna bildar treans tabell.

Ina och trädandarna är en fin liten bilderboksberättelse som kombinerar matematik, fantasi och äventyr. Och jag tycker verkligen om illustrationerna. De är glada, lätta men ändå mystiska. Jag tycker om att Ina hela tiden är färgstark och tydlig bland den dovare omgivningen.

Ina och trädandarna är ett recensions ex från Alvina förlag. Miljömärkt! Och boker knyter smart an till ett tema som jag anser viktigt, matematik och naturvetenskap i undervisningen. Jag som aldrig förstått varför språk och matematik i skolan i vissa debatter ställs mot varandra. Som om det måste vara antingen eller.

I min kommun har vi än så länge förmånen att ha en Naturskola som barnen har tillgång till. Naturskoleföreningen har en hemsida här och Utenavet en hemsida här. Ina har sin egna lilla Naturskola på rasten tillsammans med trädandarna. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar