söndag 16 september 2012

Tredje tecknet av Yrsa Sigurdardottir

Min mål sedan i somras var att läsa en deckare var av de tre isländska deckarförfattarna Sigurdadottir, Indridasson och Thorarinsson. Indridasson hade jag läst sedan innan men Sigurdadottir och Thorarinsson var nya bekantskaper. Jag gillar dem alla. Men när jag ska läsa en isländsk deckare nästa gång är det en av Sigurdadottir jag kommer att plocka upp först.

Det tredje tecknet är den första deckaren om advokat Tora Gudmundsdottir så möjligheten finns ju nu att fortsätta följa henne i kronologisk ordning. Och jag tror det är rätt. Toras privatliv har så pass stor del i boken att det känns viktigt, åtminstone för mig som alltid tilltalas minst lika mycket av romanaspekterna av deckarna som av själva kriminalhistorien.

Kriminalhistorien i Det tredje tecknet är dock tilltalande nog väldigt isländsk. Med lite isländsk historia - eller för all del medeltidshistoria i största allmänhet - med sig i bagaget tror jag boken ger mer. Fokus ligger på medeltida häxprocesser och trolldomskonster. I somras läste jag klassikerna Islands klocka av Laxness och i Det tredje tecknet figurerar samma klassiska platser...

Den tyske excentriske forskarstudenten Harald hittas död på Universitetet. Polisen får snabbt tag i en misstänkt knarklangare som häktas. Advokat Tora Gudmundsdottir kontaktas av Haralds familj som inte tror på polisens teorier. Tillsammans med familjens representant den tyske f.d polisen Matthew nystar Tora i många olika trådar däribland i gamla dokument från 1500-talets Island.

1 kommentar: