tisdag 25 december 2012

2 X Bernadette McDonald

Det blev bokpaket även här. Dock ej för egen del. Hur skulle jag kunna önska mig böcker när jag har travar av olästa biblioteksböcker hemma och dessutom har stora svårigheter att hålla mig från recension exemplar som jag vill läsa och skriva om? Men att ge bort böcker! Det finns förstås inga bättre julklappar. Nedan två stycken av Bernadette McDonald. 

Everest Wikipedia
Skulle inte förvåna mig om Freedom Climbers är en blivande klassiker. Just då den tar upp fler aspekter av Himalayaklättringens historia, utöver rena bergsbestigningsäventyr. Polska klättrare, från ett liv bakom järnridån, gjorde avtryck i Himalayaklättringen och blev alpina världsstjärnor under framförallt 80-talet. 

Elisabeth Hawley, i biografin Keeper of the Mountains - The Elizabeth Hawley story, är den amerikanska journalisten som blev kvar i Kathmandu. Sedan 1946 har hon fört bok över Himalayklättringen. Utan att ha klättrat ett berg eller ens besökt Everest Base Camp kommer hon alltid ha en särskild plats i Himalayaklättringens historieskrivning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar