måndag 24 december 2012

Bokpaket

Under julpalmen (ja, det blev ingen gran i år) låg det förstås några bokpaket. Plus att vi fått några böcker tidigare under december vid klappbyten och kalas. Det finns alltså några högar att beta av.

Till mamman:
A walk in the woods av Bill Bryson
Denna har jag börjat läsa och det är underhållande läsning om att vandra Appalachian Trail genom 13 delstater, 2100 miles från Georgia till Maine. Vedermödor, anekdoter och miljöfrågor. Återkommer troligen med en recention den närmsta tiden.

Love in the time of cholera av Gabriel Garcia Marquez
En gåva från en av mina sydamerikanska vänner, hennes favoritbok som hon burit i sitt hjärta länge. Tror inte att jag läst något av Marquez tidigare, så denna ser jag verkligen fram emot.

The Audacity of hope av Barack Obama
Jag läste tidigare i höst Dreams of my father, som handlade mycket om hans uppväxt och bakgrund. The Audacity of Hope handlar mer om hans tankar om politiken idag, familjelivet och hans drivkrafter. Utgiven 2006, innan han tillträdde som president.

The Stockholm Octavo av Karen Engelman
Jag har sett denna roman tidigare och titeln har onekligen gjort mig nyfiken. Handlingen utspelar sig i Stockholm vid slutet av 1700-talet. Det är Gustav III som regerar Sverige, och alla kanske inte är så nöjda med det...


Till pappan:
All in - the education of general David Petraeus av Paula Broadwell
Lite militärlitteratur till officeren. Det har blåst ordentligt runt Petraeus denna höst. Boken är skriven "innan stormen" och handlar framförallt om Petraeus tjänstgöring i Afghanistan, men även hans tidigare gärningar inom US Army. Och ja, författaren är den kvinna som orsakade stormen.....

Till 9-åringen:
Guide to Tolkien's World, a bestiary av David Day
Lexikon med kartor, Middle earth's historia och beskrivning av alla varelser i Tolkiens värld.

The Hobbit an unexpected journey - the World of Hobbits
Bilder och beskrivningar från The Hobbit filmen (som vi tittade på för ett par dagar sedan).

The search for Wonda av Tony Diterlizzi
Diterlizzi är en av medförfattarna till Spiderwick-serien som sonen gillade, så jag hoppas att han ska gilla denna fantasy/science fiction med Eva Nine i huvudrollen.

Big Nate - Out loud av Lincoln Peirce
Big Nate är huvudperson i en rad lättlästa, humoristiska böcker. Påminner lite om Sune-böckerna i humorn. En del av böckerna är textböcker med lite seriesidor som illustrationer ibland, men denna var ett seriealbum. 

Garfield - fat cat 3-pack av Jim Davis
Sonen har ärvt några av mina Gustaf pockets från 1980-talet och eftersom han nu är inne på varv 3 så tyckte jag att det var dax att ge honom några nya historier att fnissa åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar