onsdag 19 december 2012

Att erövra ett språk och bli bokslukare

Vi har nu varit här i USA i 6 månader och det börjar bli dags att packa väskorna och återvända till den svenska vardagen. Sonen har bara tre dagar kvar i amerikansk skola och har därifrån fått med sig bland annat ett nytt språk och riktig läshunger.

Han har under de 18 veckor som han gått i skolan läst inte mindre än 49 st böcker (plus ett antal som inte varit låneböcker från biblioteket). En del tunna och med lite text, en del tjocka och med mycket text. Beroende på bokens svårighetsgrad och omfattning får eleverna "reading points" efter avklarat test. De böcker som sonen läst har gett 0,5-6,0 reading points vid 100% rätt på testet. Har man klarat 80% av frågorna får man 80% av totala poängen. Eleverna fick själva sätta mål hur många poäng de skulle klara de första 9 veckorna och sedan för nästa 9 veckorsperiod. De som klarade att läsa ihop 50 poäng utlovades middag med fröken. Idag var det slutdag för detta och, YES, sonen klarade det!

Från att ha mödosamt tragglat sig igenom de enklaste texterna har han läst "The Magicans Nephew" i Narnia-serien. Man kan inte säga annat än att det är fantastiskt och att den amerikanska skolan med kraven på 120 minuters läsning i veckan faktiskt pushar eleverna framåt och gör dem till läsare.

Läs tidigare inlägg om läsning i amerikanska skolan här.

Bästa boken då? Jo, det var den nyligen avklarade "Elliot and the Goblin War" av Jennifer Nielsen. Det är spännande fantasy med humor och glimten i ögat. Det finns ett par böcker till i serien om Elliot, så det kanske blir en julklapp.... Tyvärr finns de inte översätta till svenska, men de engelska böckerna kan man få tag på i Sverige också.

På andra plats, tillsammans med Narnia, kommer "The Spiderwick Chronicles" av Tony DiTerlizzi och Holly Back. Spiderwick består av fem delar i grundserien och sedan ytterligare tre delar i "Byond the Spiderwick Chronicles". Och här finns faktiskt alla titlarna även på svenska (Spiderwick och Bortom Spiderwick). Även Spiderwick är spännande fantasy som är lätt att fastna i.


4 kommentarer:

  1. Oj vad intressant! Kan detta vara en modell även för svenska skolor? Jag kan tänka mig att det kan upplevas som för "ojämlikt" - tufft mot de elever som har svårt för läsningen och alltså inte får äta middag med fröken. Mätning och målstyrning med morötter borde man ändå kunna ha. Och framför allt, två timmars obligatorisk lästid!

    SvaraRadera
  2. Absolut skulle jag önska att det var tydligare krav på läsningen i den svenska skolan också. Här i USA underlättar det mycket att alla skolbiblioteksböcker är indelade i svårighetsgrader. Barnen gör test i början och mitten av terminen för att se vilken läsnivå de ligger på och kan då hitta lagom svåra böcker. Det är ju roligare att läsa när det är en utmaning, men inte oöverstigligt.
    Sedan är ju synen på barnuppfostran och pedagogik en annan och man använder belöningar (och bestraffningar) på ett helt annat sätt än i Sverige. Och ja, det har ju sina baksidor.
    Alla i klassen klarade inte att läsa ihop 50 poäng, men ganska många. Jag tror att de flesta i alla fall klarade sin egen målsättning, så då får de någon form av belöning i alla fall (klassens applåder och en godis eller så). Det gäller ju att lärarna är med och sätter realistiska, men sporrande mål.

    SvaraRadera
  3. Tillägg: 8 av 20 i klassen klarade 50 poängsmålet.

    SvaraRadera
  4. The students often help set their own goals, and each goal is different based on student needs. Individualizing for needs is a great part of our incentive reading program. So thankful that he reached his ultimate goal and had a great night!

    PS: Love Elliot and the Goblin War! (I have it on my Kindle too.)

    SvaraRadera