onsdag 3 oktober 2012

Debatten om läsandet

Det är med stort intresse som jag har följt den senaste tidens debatt i Sverige om läsning med anledning av Litteraturutredningen. Jag ser ju vilket fokus det är på läsningen här i skolan i USA. Här är verkligen läsningen en central del i undervisningen, se tidigare inlägg Läsning i Elementary School och Skolbiblioteket - Skolans hjärta. För min son har läsningen verkligen tagit fart genom kravet på minst 120 minuters läsning i hemmet varje vecka. Men även lusten till läsning har fått en ordentlig skjuts tack vare hundraprocentig tillgång till skolbiblioteket med bibliotekarier som hjälper till att hitta rätt böcker. Han har även fått god hjälp att hitta böcker på rätt nivå tack vare de lästest som genomförs två gånger per termin. Detta är sonens klara bild av det hela, och jag delar hans syn. Vi är ju ingalunda pedagogiska proffs, bara elev och förälder. Men det är flera viktiga ingredienser i det hela för att få upp läslusten och läsvanan.

Naturligtvis så kostar detta. Både pengar och tid i skola och hem. Hur många skolbibliotek har bemanning i Sverige år 2012? Hur många gånger i veckan besöker barnen biblioteket? Hur många skolor saknar helt bibliotek? Hur många lektionspass med läsning är det i veckan? Diskuterar man det man läser?

Men det handlar ju även om hur barnens läsning följs upp bland föräldrarna. Hur många gånger har inte sonen lämnat tillbaka böcker från biblioteket utan ens ha tittat i dem? Jag erkänner att jag inte ställt krav på honom att läsa så mycket och högläsningen har gått i vågor, ibland varje kväll ibland några veckor utan att läsa alls. Det finns ju så mycket annat som konkurrerar om tiden. Här är sonen tvungen att avsätta ca 20 min varje kväll, men ofta så fastnar han och läser längre än så. Data- och TV-tiden krymper. Det gör ju inget :-)

Jag hoppas verkligen att läsningen lyfts upp i den svenska skolan, att skolbiblioteken blir mer tillgängliga och att barnen får hjälp att komma igång med läsningen. Och jag hoppas att vi i familjen lyckas upprätthålla läsvanorna vi fått här när vi kommer hem.

2 kommentarer:

  1. Vad bra det låter. Jag vikarierade precis på en skola där biblioteket verkade vara låst och eleverna behövde en nyckel för att ta sig in. Snacka om dåliga förutsättningar.

    SvaraRadera
  2. And so the moment we persuade a child, any child, to cross that threshold into a library, we've changed their lives forever, and for the better. This is an enormous force for good.”― Barack Obama

    My next project is learning about school library programs around the world. An open, flexible library is a key ingredient for student achievement. So glad to have been able to welcome you to ours!

    SvaraRadera