onsdag 24 oktober 2012

Stadsbesök: Oslo

Svårt att gör ett stadsbesök i Oslo utan att tänka på Anne Holts deckare om Hanne Willhelmsen. Jag tyckte bäst om de första böckerna. Ju argare och vresigare Hanne Wilhemlsen blev desto mindre intresserade mig böckerna. Tyvärr. Men 1222 över havet gjorde Anne Holt en comeback för mig. Miljön fascinerade och det var lite Agatha Christie över den boken. Just den boken utspelar sig dock inte i Oslo, utan på en insnöad fjällstation...

Stadsbesöket är ett i raden i Enligt Os bokgeografi.

4 kommentarer:

  1. Anne Holt har jag bara läste en gång, på norska, och jag var inte så imponerad. Däremot så läser mina elever hennes barnböcker just nu. Jag gillar Jo Nesbö bäst av de norska deckarförfattarna.

    SvaraRadera
  2. Jag läste massa Anne Holt när jag var yngre, men gillade oxå 1222 över havet.

    SvaraRadera
  3. Det var länge sedan jag läste Holt. När hon är bra är hon riktigt bra, men det är inte alltid.

    SvaraRadera
  4. Jag har ett långt Anne-Holt-läs-glapp mellan de första böckerna och 1222...

    SvaraRadera