lördag 20 oktober 2012

Resan till Ribston av Christel Kvant

Resan till Ribston gör mig lite brydd. Vad handlar den om egentligen. "En generationsroman för svärdöttrar som blivit svärmödrar" väljer Wahlström&Widtrand att marknadsföra boken som. Och förvisso är det ett tema i boken men det är absolut inte det dominerande temat. Vad det dominerande temat är kan jag dock inte bestämma mig för. Därav gör boken mig lite brydd.

Boken handlar om Gunilla som är i 55-årsåldern. Hon är svärdotter och hon blir svärmor i boken. Sonen är just utflyttad ur hemmet. Hon flyttar till sitt drömhus tillsammans med sin make, ett gammalt hus med en underbar uppvuxen trädgård.  Hon har gjort en klassresa, från uppvuxen i de enklaste hyreshuskvarteren i staden, via universitetstiden i Lund och en make med överklassrötter, till slutligen nu det borgerliga drömhuset. Det händer också dramatiska saker på Gunillas arbete, där hon arbeter som reklamtecknare. Vi får helt enkelt följa Gunilla under ett par år mitt i livet. Dramatiska och omvälvande år på sitt sätt i all sin vardaglighet. Ungefär som det är eller kan vara för människor i största allmänhet.

Det är trivsam och lättläst läsning med en liten humoristisk touch på det hela. Boken är bättre än jag väntade mig. Kanske mest för att den faktiskt innehåller med än det dramtiska anslaget med det där att få en svärdotter att förhålla sig till. Personligen tycker jag den resa Gunilla går igenom på sitt arbete är mycket intressantare...

Att staden som boken utspelar sig i är Helsingborg roar mig att upptäcka på egen hand. Det uttalas aldrig direkt i boken, men genom att jag känner platsen inser jag snabbt att vi inte kan vara någon annanstans.

Jag tycker om att det här är en bok med en 55-årig kvinna mitt i livet som huvudperson. Det är trots allt en ganska ovanligt i skönlitteraturen med en person med just den kombinationen av ålder och kön att få vara huvudperson...

Christel Kvant är trädgårdsjournalist/författare med flera tidigare utgivna böcker, bl. a en augustnominering i fjol. Det här är hennes debutroman.

Boken är ett recensions ex från Wahlströms & Widstrand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar