onsdag 24 oktober 2012

Trolldomens tre skrifter: Smaragdernas bok av John Stephens

Smaragdernas bok är del ett i serien Trolldomens tre skrifter och ännu en ny bok jag läser i mitt utforskande av böcker som vänder sig till läsarkategorin 9-12 år.

Jag är inte helt såld på denna bok. Boken är absolut spännande och oförutsägbar. Men det är något med det oförutsägbara i bokens skapade värld som jag inte riktigt känner mig hemma i. Världen som byggs upp känns lite avig och onaturlig, som om författaren vill lite för mycket men att det kanske inte blivit helt genomtänkt? Nu ligger det förstås i fantasygenrens natur att böckerna ska var onaturliga, men det är något som spretar och som gör att jag liksom befinner mig utanpå. Jag hoppas och tror dock att barn som läser boken låter sig uppfyllas och bortser från det som spretar.

För om jag nu bortser från ovanstående, så är det väldigt spännande och det är en riktig äventyrsbok. Det händer mycket och det går fort. Snabba kast mellan olika scener. Nya faror väntar runt varje hörn.

Vi följer de tre syskonen Kate, Michael och Emma, alla tre med olika personligheter och roller (något för alla...) på en resa fylld av elaka häxor, jättar, dvärgar, monster, magi och märkliga platser. Barnen har vuxit upp på olika barnhem och på ett av dem finner de en magisk bok, en skrift med vars hjälp de kan resa fram och tillbaka i tiden. Och reser fram och tillbaka gör de, för att ställa saker och skeenden tillrätta. Till sin hjälp har de bl.a dvärgen Robbie, människojätten Gabriel och trollkarlen doktor Pym. Och var deras föräldrar är, är det de allra helst vill veta...

Trolldomens tre skrifter är centrala i den här serien som ju börjar med Smaragdernas bok. I slutet av boken antyds att barnen kommer att ha något att göra med de andra två skrifterna likaså...

Boken är ett recensions ex från bokförlaget Semic.

Fortsättningen: Rubinernas bok har just kommit ut. Rec datum nästa vecka. Ett inlägg om den boken får vänta till någon gång efter höstlovet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar