tisdag 16 oktober 2012

Stadsbesök: Paris

Dags för nästa stadsbesök i Enligt Os bokgeografi: Paris.

Jag tänker på den allra första bok jag läste som utspelar sig i Paris: Astrid Lindgrens Kati i Paris från 1954! Astrid Lindgren skrev fler ungdomsböcker om Kati, men Kati i Paris är den enda jag läst... Kanske borde jag ändra på det.

Förra veckan gullade jag med en massa feelgoodskildringar i London. Men i Parisfilmerna blir av en helt annan kaliber... Historiskt under andra världskriget: Stark och sevärd film. I gryningens timmar om Velodrome d'Hiver räden. Framtidsskildringen (2013 nästa år alltså...!) om brottsligheten i en Parisförort 13th District.  Och så Luc Bessons skumma klassiker Subway som utspelar sig i Paris Metro.

2 kommentarer:

  1. Kati har jag faktiskt inte läst alls. Det borde jag kanske göra, om inte annat för allmänbildningen! Och hur kunde jag glömma Luc Besson, Leon utspelar väl sig också i Paris?!

    SvaraRadera
  2. Sarahs nyckel glömde jag ju, den skulle jag haft med i mitt tips!

    SvaraRadera