lördag 13 oktober 2012

Var är Alaska? av John Green

Var är Alaska? är en ungdomsbok som fått stor uppskattning av kritiker, läsare och bokbloggare. Det var inget jag visste när jag hittade boken på biblioteket utan jag tyckte nog mest den verkade intressant.

Jag vill tycka om Var är Alaska? Det är nog en bra bok. Men jag grips liksom aldrig av karaktärerna och deras personligheter. Och framförallt faller jag inte för Alaska, vilket jag tror är en förutsättning för att man ska tycka om boken helt och fullt.

Miles börjar på Culver Creeks internatskola i Alabama och lämnar livet som tönt på High school i Florida. Han hoppas på förändring och får det, genom sina nya vänner Alaska, Översten, Lara och Takumi. Alaska och Översten är mästare på att hitta på hyss, men de håller sig alla undan att bli relegerade.

Det här är absolut något mer än en internatskoleskildring av vilda ungdomar. Något händer i mitten av berättelsen och boken förändras. Till det bättre tycker jag.

På baksidan har förlaget skrivit att boken jämförts med JD Salingers Räddaren i nöden. Det är väl ändå att ta i, även för den som tycker mycket om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar