onsdag 24 oktober 2012

Christian literature



Jag var tvungen att studera detta fenomen med kristen litteratur lite närmare eftersom det är en genre som inte alls finns i Sverige. I alla fall inte lika tydligt exponerad som här i USA. Det är en stor genre här, det finns flera förlag som enbart ger ut kristen litteratur och bokhandlare som bara säljer det. Visst det finns det i Sverige också, men omsättningen där är nog betydligt blygsammare. Det finns naturligtvis särskilda bokklubbar, t ex en av mina bekanta här är med i en bokcirkel där varannan bok är en kristen bok och varannan en vanlig "topplistebok".

Vad är det då? Ja, det är helt enkelt litteratur som är skriven med kristet perspektiv. Men det är ingalunda en enhetlig genre. Det kan vara allt från deckare till romaner till fantasy till poesi till memoarer och verklighetsskildringar till teologisk litteratur. När jag tittar i bokhandelns hyllor noterar jag framförallt det stora antalet romantiska historier som utspelar sig i 1800-talets immigrantamerika. Men även deckare som utspelar sig i nutid eller fiktiv framtid. Det verkar vara rätt flytande vad som betecknas som kristen litteratur och inte direkt någon kvalitetsstämpel på att det är djuplodande teologi som man får begrunda... Kanske mest en moralkaka?

2 kommentarer:

  1. Spännande genre! Mina tankar gick direkt till Narnia med alla sina kristna symboler.

    SvaraRadera
  2. Ja, Narnia är ett exempel på vad som här i USA troligen har etiketten "Christian" på ryggen. Inte för att jag har tänkt så mycket på det när jag läst två av böckerna. Möjligen att det var väldigt tydligt med det "Onda" och det "Goda" samt frestelsen med äpplet. Men tydligen är lejonet Aslan Jesus... Prova att söka på "Narnia Christian litterature" så får du en massa träffar på ämnet.

    SvaraRadera