måndag 1 oktober 2012

Tematrio - Nobelpristagare

Lyrans tematrio denna vecka gäller förslag på Nobelpristagare. Eftersom jag för första gången verkligen hoppas att en av mina nyupptäkta favoriter ska vinna så måste jag haka på denna Tematrio.

Murakami gick rakt in i hjärtat på mig när jag läste Kafka på stranden i somras. Det är underbart att en så lättillgänglig och fantastiskt bra författare är aktuell för nobelpriset. Jag hejar på Murakami. Men han skriver väl för opretentiöst och lättförståeligt eller tycks om av för många för att bli vald...?

Övriga två jag väljer får helt enkelt bli två amerikanska författare jag läst och som jag vet dykt upp i Nobelprisdiskussioner. Joyce Carol Oates (min favorit är Blonde) och Cormac McCarthy (Blodets Meridian var en väldigt stark läsupplevelse).

7 kommentarer:

  1. Jag håller också på Murakami :)

    SvaraRadera
  2. Murakami - det vore ju roligt men jag tror att han är alldeles för populär och lättillgänglig, men jag skulle jubla om han fick det!

    SvaraRadera
  3. Murakami har jag hört mycket gott om. Oates har jag ett par böcker med i bokhyllan, men har inte hunnit läst dem ännu. Ditt tredje författartips vet jag inte så mycket om alls.

    SvaraRadera
  4. Spännande tips, håller med att Murakami skulle vara spännande. Fast ska sanningen fram har jag inte läst nått av någon av dina förslag!

    SvaraRadera
  5. JCO har jag trott på många gånger, men det känns lite som hennes tid är förbi. Kanske är hon för produktiv med blandning av högt och lågt? Hoppas iaf på en kvinna!

    SvaraRadera
  6. Jag tror nog egentligen inte på några av mina egna förslag. Men jag kan inte låta bli att hoppas på Murakami.

    SvaraRadera
  7. Det verkar som att många önskar herr Murakami :)

    SvaraRadera