fredag 12 april 2013

Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström

Lärarinnan i Villette är en lättläst deckare som utspelar sig i den fiktiva belgiska staden Villette. Jag hade inga särskilda förväntningar utan läste boken mest för att jag inte hade något annat att läsa just då. Men jag gillar boken, främst för att jag tillsammans med huvudpersonen, undersökningsdomaren Martine Poirot, får vandra runt i en fin belgisk gammal stad. Det är helt enkelt trivsamt. Sen gillar jag också kopplingarna till Belgiens koloniala förflutna i Kongo och till folkmorden i Rwanda som tar sin början de dagar då romanen utspelar sig.

Det enda jag egentligen har lite svårt för är att det är lite väl många personer, jurister och poliser, som nämns vid sina vackra franska och flamländska namn. Jag kan inte hålla isär dem, efter ett tag utkristalliserar det sig dock vilka som är viktiga för berättelsen och då fastnar namnen...

Jag kan abslout tänka mig läsa de andra deckarna som Ingrid Hedström. Främst då jag vill ha mer av Vilette och personerna jag fått lära känna i Lärarinnan i Vilette. Jag får säkert en bra deckarhistoria på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar