söndag 2 juni 2013

Gyllene knorren: Den vilda jakten på dårpippin av Måns Garthon och Johan Ungene

Ofrivilligt har jag konsumerat en hel CD-bok i Gyllene Knorren serien. Den vilda jakten på dårpippin av Måns Garthon och Johan Ungene, ypperligt läst av Sissela Kyle.

Gyllene Knorrenböckerna är inte riktigt min humor och definitivt  böcker jag skulle vägra läsa högt. Men det fantastiska med den Den vilda jakten på dårpippin i CD-format var att den väckte läslusten hos 9-åringen som därefter gav sig i kast med att läsa sin tjockaste bok hittills. Valet föll på En förknorrad vinter. Humorn är definitivt 9-åringens. Och Ingo finns ju att identifiera sig med. Antar jag.

Och jag konstaterar att det där med att lyssna på en bok i en serie i börja-läsa-genren inte är så dumt. Då får barnen en genväg, de lär känna karaktärerna, förstår vad böckerna handlar om och vill ha mer.

I den vilda jakten på dårpippin låter Ingos minigris Pyret oväntat och plötsligt som en sällsynt fågel. En fågelskådare sprider ryktet och hotellet blir till allas förvåning inom kort överfullt. Verksamheten går bättre än någonsin och Ingos uppdrag blir att fortsätta få Pyret att låta som den sällsynta fågeln så att fågelskådarna stannar kvar och betalar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar