torsdag 4 augusti 2016

3 x amerikansk romantik

Översatt till svenska vad gäller amerikansk lättläst romantik finns framförallt en oändlig mängd Nora Roberts samt en oändlig mängd chic lit böcker som utspelar sig i New York.

I USA är romantik genren stor, mycket stor. Jag läste en intervju med Simona Ahrnstedt (någonstans?) som just detta. Och jag förstår precis vad hon menar när jag ser hylla upp och hylla ner med romantiska böcker till salu. Det som slår mig är dock att landsbygdsromantiken är så stor.

Det är pick-uper, cowboys, återvändande marinkårsveteraner, välartade tonåringar från oplanerade tonårsgraviditeter,  kyrkan på söndagen och det är framförallt det lilla samhällets gemenskap.

På begagnat- och bokbytarhyllor plockade jag på mig följande tre.

Promise Canyon var uppenbarligen en roman i en lång serie - A Virgin River Novel - och dessutom en av de senare i serien. En rad karaktärer dyker upp som läsaren förmodligen känner igen och trivs med att läsa mer om. Alla har de varit huvudpersoner i en annan bok. I Promise Canyon är det Clay och Lily, båda native americans som står för romantiken. Virgin River romanerna utsepelar sig i Sierra Nevada i Californien. Robyn Carr ger även ut en serie Thunder Point som utspelar sig vid Oregons kust. Temat är fördelarna med att ha lämnat storstaden för landsbygden.



Dakota Born är en relativt ny bok då den fanns med på  varuhusens topplistor. Det är del ett i en trilogi som utspelar sig i en liten stad mitt ute på landsbygden i North Dakota. Temat är romantik (förstås) den utdöende landsbygden samt det hårda livet att få ekonomin att gå runt som bonde. Alla tre böckerna i Debbie Macombers trilogi återfanns på 20 i topp.







The lovesick cure av Pamela Morsi är ej del i en serie men återigen är temat att bo i den lilla byn i landsbygdens gemenskap till skillnad från anonyma storstäder. Men också att ta de chanser som finns med stipendier och att studera och se världen innan man slår sig ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar