tisdag 10 april 2018

Expedition Kanchenjunga av Michelle Paver

Expedition Kanchenjunga imponerar på mig. Jag har läst många skildringar av lyckade och misslyckade klätterbestigningar i Himalaya. Jag har även läst flertalet romaner som skildrar klätterexpeditioner i Himalaya. De senare har oftast inte riktigt nått fram, något har brustit i trovärdighet. Men Expedition Kanchenjunga känns trovärdig, naturligtvis exklusive övernaturligheter som gengångare från tidigare expeditioner, men det är det i övrigt verklighetstrogna som gör romanen bra för mig. I efterordet finns Michelle Pavers långa lista av skildringar hon läst om tidiga Himalayaexpeditioner och naturligtvis har hon varit där, på plats, vid baslägret. Spännande ungdomsbok om en expedition 1935 till världens tredje högsta berg. En skräckis med övernaturliga inslag. Jag rekommenderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar