måndag 2 januari 2023

Dalenglitter av Wanda Bendjelloul

En roman om hårt arbete. 

Jag är nog lite svag för skildringar av enformigt hårt arbete.Jag gillade verkligen skildringen av arbetet i snabbköpskassan i Lina Arvidssons Vänligen bygg inga berg.  I Dalenglitter skildras det enformiga arbetet på en hamburgerkedja. 

Dalenglitter handlar dock om mer än hårt arbete. Om klass, förorten och Polen. Wanda är uppvuxen i Dalen. På andra sidan järnvägen från villorna och Märtorna i Enskede. Wanda behöver åka till Polen på en begravning. Möter sin mormor och en annan förort.

Min östeuropautmaning börjar bra. Dalenglitter är en bok jag inte skulle hittat utan att jag sökt efter böcker som relaterar till Polen. Eller så kanske jag hade det. Wanda Bendjelloul blev kulturstipendiat hos Natur&Kultur och dök upp i mitt flöde i  samma veva som jag läste boken.

Polen i Östeuropautmaningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar