fredag 6 maj 2011

Bort, bort av Anjum Hassan

Boken handlar om 25-åriga Sophie och utspelar sig i Bangalore och Shillong. Bangalore är storstaden i det moderna Indien dit Sophie flyttat för jobb och frihet. Shillong är hemstaden i nordöstra Indien, på randen till Himalaya. Shillong är på sitt sätt det stilla livet i det gamla Indien men ändå inte. Även Småstads- och Landsbygdsindien förändras och påverkas oundvikligen.

Sophies längtan bort bort till Bangalore eller hem hem till Shillong präglar boken. Däremellan får läsaren framförallt en bild av livet för unga välutbildade Indier i det outsourcade Bangalore bland gurus, shoppingcentras och rockkonserter.

Jag tycker om att läsa om nutidsvardagen i andra kulturer och då särskilt i Indien. På så sätt är det här precis en bok för mig! Men kanske hade jag just därför lite för höga förväntningar. Likväl, jag fick mig ännu en vinkling av det extremt brokiga Indien. Det unga välutbildade medelklass Indien. Och jag ser verkligen fram emot Anjum Hassans nästa bok. Gärna mer från denna miljö!

Anjum Hassan är förresten gift med författaren Zac O'Yeah ( Guru mfl böcker). Är det därför hon fått bli översatt till svenska undrar jag? Hittade tex inte hennes bok i de stora bokhandlarna i Indien i vintras...

1 kommentar:

  1. Det här är en bok som jag blev besviken på. http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2011/01/bort-bort-anjum-hasan.html

    SvaraRadera