tisdag 6 juni 2017

Att falla av Jane Green

Det var många år sen jag läste något av Jane Green. Först känns det oklart om det beror på att hon inte givit ut så många på sistone eller om det beror på att jag inte varit på humör. Att falla verkar vara hennes senaste på svenska. Men när jag kikar på Jane Greens hemsida tycks hon faktiskt skrivit en rad böcker som inte översatts. Undras varför.

I Att falla flyttar engelska Emma från ett välbetalt finansjobb i New York till den lilla staden Westport. Hon vill något nytt och väl där träffar hon sin trevlige hyresvärd tillika granne Dominic. Initialt lite för lite motstånd och sen en oväntad vändning är inte till bokens fördel för mig. Men mest av allt saknar jag ett sammanhang. Hela berättelsen blir en parentes. Trots att jag är så svag för börja-om-på-nytt böcker och då i synnerhet när de utspelar sig i amerikanska småstäder så är det något jag saknar i den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar