söndag 22 juli 2018

De älskande av Mats Wahl

The perfect storm så sammanfattar Mats Wahl sin dystopi Blodregn i sin avslutande femte del. Jag är imponerad. Jag är tagen av denna dystopiska framtida värld. Efter att i del två till fyra tappat intresse men ändå hållit i så är jag klarvaken efter den femte delen. Femte delen är också kortare, mer korthuggen, mer koncentrerad, helt enkelt mer som ettan som först fångade mig.

Förtjänstfullt knyter Mats Wahl ihop säcken och i denna skrämmande svenska tillika globala framtidsdystopi i den perfekta stormen med:



1 Global uppvärmning
2 AI
3 Kriminella nätverk
4 Övervakning

Jag vill inte dit. Men min pessimistiska sida ser de fyra samhällsutmaningarna sakta och målmedvetet positionera sig. Lägg därtill fenomenen i kölvattnet som Mats Wahl även snuddar vid; migration, narkotika, massmedicinering, uppgivenhet, depression,  kommunikationsförmåga etc. Så aktuellt. Blodregn fångar nuet. Vad återstår. Det Lilla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar