söndag 11 december 2022

Summering av resan med kaffe&kultur

Jag upplevde världen i en utmaning inspirerad av instagramkontot kaffe & kultur under 2022. Det är på instagram som den utmaningen främst levt och surrat runt.

Umaningen har gått sådär men jag är ändå rätt nöjd. En bok per land var mitt mål.

Jag hoppade på det hela en bit in på året och dessutom misslyckades jag med att resa till Indien i juli. Det blev dock  Indienupplevelser i maj och oktober så jag väljer i efterhand att ge mig godkänt för Indien ändå. Oktober fick även ta hand om Island som skulle lästs i september men jag fick inte tag på min valda bok förrän då. 

Mest nöjd är jag med böckerna jag inte skulle tagit mig an utan utmaningen och det är böckerna som tog mig till Egypten, Island och Nigeria. De krävde att jag fick botanisera i mitt biblioteks kataloger och sen välja något jag sannolikt inte skulle läst annars. Mycket bra. 

Bästa boken och läsningen i årets geografi var Patrick Radden Keefes Säg inget om Nordirlands blodiga 1900-talshistoria.

  • Januari, februari och mars: Chile Kanada och Grekland: Inte med.
  • April: Danmark: Sundets röda nejlikor av Conny Sundqvist
  • Maj: Egypten: Arktisk sommar-En roman om E.M Forster av Damon Galgut
  • Juni: Irland: Säg inget av Patrick Radden Keefe
  • Juli: Indien: Hennakonstnären och Arktisk sommar (Lästes i oktober respektive maj.)
  • Augusti: Frankrike: Europa av Maxim Gregoriev
  • September: Island: Bron över Tangagata av Eirikur Örn Nordahl
  • Oktober: Australien: Enbart kvinnor av Christina Wahlden
  • November: Sydkorea: Vegetarianen
  • December: Nigeria: Min syster seriemörderskan av Oyinkan Braithewaite och Flickan som fick en röst av Abi Daré

Den här typen av utmaningar är bra för min läsning. Jag har därför bestämt mig för att i januari 2023 ska jag börja läsa mig genom östra Europa. Så gott det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar