lördag 14 september 2013

Odjurens stad av Isabel Allende

Odjurens stad är den första delen i en trilogi av Isabel Allende som vänder sig till ungdomar. Själv tänker jag att det nog är en 9-12 bok då karaktärerna känns såpass schablonmässiga och handlingen stundtals är så förutsägbar. Men mot slutet drar det iväg med en mass mystiska andliga övernaturliga upplevelser i den djupa djungeln och då tänker jag att den kanske ändå passar äldre ungdomar bäst. På mitt bibliotek återfanns Odjurens stad märkligt nog bland vuxenböckerna.

Alex blir kompis med expeditionens guide Carlos dotter Nadia. Tillsammans upplever de en massa äventyr. För det här är en äventysbok i första hand med en del verkliga, en del allvarliga och en hel del övernaturliga inslag - i sann Isabel Allende anda.

Lite väl mycket andar, talismaner och schamaner för min smak men ändå en trevlig bok. Absolut ingen Isabel Allende favorit. Har förresten svårt att föreställa mig att någon bok av henne kan slå hennes mästerverk Andarnas hus. Ett plus till den oväntade upplösningen. Jag blev överraskad vilket helt klart var positivt!

Vidare var det roligt att läsa en ungdomsbok av Isabel Allende men jag har verkligen svårt att föreställa mig vad ungdomar tycker om boken. Det är inte självklart, då den blandar tämligen simpelt med avancerat. I de kommande delarna i trilogin hamnar Alex, Nadia och farmodern i Tibet och någonstans i Afrika... Schamaner och andligt även där antar jag. Men jag nöjer mig nog med Odjurens stad.

Odjurens stad är bok nummer ett i min tre på tre 2013 utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar