lördag 30 november 2013

Min novellutmaning 2013

Tack vare Anna på ochdagarnagårs novellutmaning 2013 har jag i år läst fler noveller än året innan. Inte svårt eftersom jag ytterst sällan läser noveller. 

Jag läste mina fyra planerade novellsamlingar Alice Munroes Kärlek, vänskap hat, Annie Proulxs Vilda vägar, Nam Les Båten och den indiska antologin Kärlek, uppror och kardemummakärnor. Dessutom ville jag läsa något franskt under semestern och det blev Anna Gavaldas Jag skulle vilja att någon väntade på mig.  På höstkanten blev det även barnboken berättelser från yttre förorten av Shaun Tan. En bok som i min värld får vara med bland novellerna.

Alla inlägg om novellutmaningen och novellerna jag läste 2013 återfinns genom ett klick här.

Alla novellsamlingarna var väldigt bra och jag är riktigt glad för att jag tog mig an denna utmaning. Att Alice Munro just i år vann nobelpriset var förstås extra roligt. Jag betvivlar att jag kommer läsa lika många noveller framöver som under detta år, men jag kommer förhoppningsvis oftare ge noveller en chans. Det skulle kunna vara att tex alltid eller åtminstone ofta ha en pågående novellsamling på gång, en samling som tillåts läsas långsamt.

- en novellvåg i bokbloggarhavet -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar