onsdag 11 april 2012

Columbines kyss av Adriana Lisboa

Ännu en bok ur min latinamerikanska odysse som jag tycker mycket om. Detta var en annorlunda, oväntad och fascinerande roman, som anspelar på mycket som jag inte känner till. Inte kände jag till särskilt mycket om Pierrot, Columbine och Harlequin. Inte hade jag hört talas om Manuel Bandeiras heller, en av Brasiliens stora diktare:

I vågorna på stranden
i vågorna i havet
vill jag bli lycklig
vill jag gå under

Dikten finns uppsatt på Teresas kylskåpsdörr den eftermiddag hon som vanligt givit sig ner till stranden för att simma. Teresa kommer inte tillbaka. Dikten på kylskåpet gör att alla tror hon drunkat och tagit sitt liv. Teresa var en ung begåvad författarinna som alldeles nyligen slagit igenom. Hennes nästa romanprokjekt var en bok baserad på Manuel Bandeiras dikter. Efter hennes försvinnande blir hon hypad värre. Hennes pojkvän förstår inte vad som skett. Och tillsammans med honom i hans grubblande och sökande fortsätter boken.

Det är en bra bok. Förutom att den inte följer ett givet spår, så verkar det vara så trivsamma kvarter, nära havet, i Rio de Janeiros utkant som boken utspelar sig i. Långt från favelorna i Glädjens stad.

Den är kort och lättläst med väldigt stark närvaro. Det var en bok jag inte ville läsa för fort, eftersom jag ville smälta intrycken. Samtidigt är det en bok som kräver att jag koncentrerar mig och lever mig in i det som sker. Annars skulle dragningskraften minska. Fokus med eftertanke helt enkelt.

Boken är utgiven på förlaget Boca som har följande ambition:

Boca förlag erbjuder ung och nyskriven skönlitteratur från Latinamerika i svensk översättning. Vårt mål är att rucka på den förkrossande anglo-saxiska dominansen av översatt skönlitteratur på den svenska bokmarknaden, och att utgöra en motvikt till de stora förlagens räddhågsna val av amerikanska storsäljare.

Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar