onsdag 12 december 2012

Ja till Liv! Liv Strömqvists ABC (2)

Ja till Liv av Liv Strömqvist var den serie i min serieutmaning som jag mest kände att jag borde läsa. Kanske då jag snappat upp dess existens båda här och där. Detta trots att jag inte läst så mycket vuxenserier innan jag gav mig in i Eli läser och skrivers serieutmaning. Lotta skrev bl.a på Böcker emellan om Ja till Liv här.

Ja till Liv är den femte boken för mig i Eli läser och skrivers serieutmaning. November för deltagarna i serieutmaningen sammanfattade Eli så här.

Ja till Liv är verkligen uppiggande. Jag njuter, förfäras och skrattar för mig själv på var och varannan sida. Och funderar; Oj, får man verkligen skriva så här...? Det är politiskt, feministiskt och roligt!

I dessa Bilbotider kan jag inte låta bli att citera några rader. Någon redaktör borde enligt Liv Strömqvist apropå det här med inkvotering läxat upp Tolkien: "Men varför har du skrivit in FYRA EXAKT LIKADANA mans-hobbitar med samma personlighet?! Som om det inte fanns NOG med manliga karaktärer i det här manuset, har du valt att - förutom att ha med Sam, Frodo och Merry - även skriva in den klonade karaktären Pippin." Jag kanske bör tillägga att Sagan om Ringen är en favorit, men jag har faktiskt alltid haft svårt att hålla isär Merry och Pippin... Kan även tillägga att jag absolut kommer att se Bilbo, även om det dräller av manliga karaktärer även där...

2 kommentarer: